lørdag 10. november 2012

Byen som har alt jeg trenger og så mye mer.

 utsikten fra leiligheten til bestemoren min
 demoner som skal beskytte kirken mot det onde

 Jeg elsker vinduer, disse er fine på utsiden men når du kommer inn i kirken så gir deg det en magisk stemmning
 var du spedalsk så måtte du gå inn denne inngangen, og du fikk ikke komme lengre enn til våpenhuset

 jeg sa at det var magisk, er du ikke enig?


 skrifteboksen
denne står midt i byen og kan sammenlignes med sinnatagen, den har iallefall fått 
gjennomgå med årene.


Jeg flyttet fra polen da jeg var ni år gammel, så jeg har vært mer Norsk enn Polsk, men det er noe med byen Bielawa, den ligger hjerte nært, lukta, folk, gatene, kulturen, maten som drar meg alltid dit , det er der jeg føler meg hjemme...
bilder overfor er av kirken som jeg ble døpt i, bare den er verd et besøk,jeg elsker gamle arkitektur  ,og er den som går å beundrer de minste detaljer og på den er det noe nytt jeg ser hver gang jeg går i rundt den.

Byen har eksistert siden 1300 tallet, Bielawa har til tider vært tysk,fransk og russisk men forblir polsk, det er kanskje det som gjør den spesiell,  folk har blandet kulturer som gjør de spesielle.

de siste årene har jeg vært der på vinters tid, da skjer det svært lite der, det er KALDT og tåkete, og ikke minst mystisk, jeg bruker å gå turer i en av byens parker, der er det flere tusen år gamle eiketrær og benker som er alltid fulle av andre folk, på sommers tid bruker det å sitte eldre menn der å spille poker, det er da du får sett kulturen på sitt beste, særlig hvis en jukser, en opplevelse for seg selv.

ellers så er det en stor innsjø der,om sommeren skjer det noe alltid der, så neste gang jeg er "hæmkjær" så drar jeg dit på sommerstid, for å komme til innsjøen må du gjennom en åker av raps og når den er i full blomst ,blir det en uforglemmelig tur, du går også forbi noen av byens gamle fabrikker som er nedlagt, jeg nysgjerrig som jeg er går ofte innom de, der også finner du arkitektur som gjør øye godt, det er ikke bare bygninger men flere kunstverk, og når jeg endelig kommer frem, soler og bader meg går jeg til tanten min som har kolonihage der, kveldsmaten blir som regel noe godt fra hagen og en historie eller 2 fra en 80 år gammel tante, for meg er det eventyr. 

eller det som jeg savner aller mest er å sitte ute med venninner til langt ut på natta, og bare le helt til noen blir sur og heller vann på oss fra blokken som vi sitter under, det er da vi avtaler en ny møte neste kveld.

så Bielawa for meg er verdens beste by, den har alt jeg trenger og så mye mer.

http://www.bielawa.pl/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar