fredag 22. mars 2013

SUN

Siden det er påske snart så er det et aktuelt tema, det blir flere "sol" dager og vi oppholder oss mere ute,men vet du hva som skjer med huden din når det er utsatt for uva og uvb?

UVA-strålene eller ALDRING utgjør 95 % av de ultrafiolette strålene som når jordoverflaten, og er aktive hele året, selv i overskyet vær. De trenger gjennom skydekket, vinduer og overhuden og går dypt ned i huden til cellene i lærhuden, og i motsetning til UVB-strålene merkes de ikke. Fordi de produserer frie radikaler, kan de endre cellene over tid og føre til følgende:
Fotoaldring: en endring i strukturen til elastin- og kollagenfibrene som fører til at huden blir slappere og forårsaker rynker
Solintoleranse, som også kalles solallergi (rødhet, kløe, soleksem)
Pigmentforstyrrelser (graviditetsmaske, flekker)
Utvikling av hudkreft.



UVB-strålene eller BRENT utgjør 5 % av de ultrafiolette strålene som når jorden. De er svært intense og kan trenge gjennom overhuden, men de trenger ikke gjennom skyer eller vinduer. UVB-strålene fører til at huden får farge, men kan også føre til solbrenthet, allergiske reaksjoner og hudkreft. Det er derfor viktig å beskytte huden både mot UVA- og UVB-stråler.


Så det eneste du får ut av solen er fortidlig ALDRING eller blir BRENT , huden er den største kroppsorganet vi har, og vi skal ha den resten av livet, den gir første inntrykk av deg til folk, så derfor er det viktig å ta godt vare på den, jeg går ingen steder uten å ha på meg solkrem i ansiktet, jeg bruker det hele året og passer på at de i rundt meg bruker det også.

Mange sier at de vil se "fresh" ut mens de er unge og bryr seg ikke hvordan de kommer til å se ut når de blir eldre, men forfenglighet er noe vi har med oss livet ut, så det der er bare tull, og det å se brent ut er ikke "fresh"

Når brun fargen blir dannet er det fordi melanine (pigmentene vi har i oss) reagerer og huden prøver å si at den holder på å bli brent,den varer i ca 28 dager så er det verd det?

Ellers så har vi de som roser solen for all Dvit og kalsiumet den gir oss, vel spør du meg så finner du Dvit på apoteket og kalsium får du i et glass melk uten alvorlige skader på huden din.

Også har vi de som "koser" seg i solarium, og ikke vet hvor mye av UVA/UVB energi de får i seg engang, resultatet blir at de får en mindre pen gul farve og svetter som griser under solariumet, det er lang i fra "kos" spør du meg.

Nå sier jeg ikke at jeg gjør alt for å unngå sol,men jeg gjør alt for å beskytte meg mot den, jeg smører inn ansiktet hver morgen, i løpet av dagen bruker jeg pudder med SPF 50 og er jeg i syden så ja, jeg sitter under parasol og smører meg hver andre time med SPF 50 , og passer på å ikke være i solen når den er på sitt verste mellom kl 12-15 , ellers så er jeg den gale moren som løper etter ungene mine fordi huden deres er mye mer utsatt for solen enn min...

Og hva er galt med å se blek ut når du bor i Norge? Det er ikke sånn at du føler deg som den eneste som er det...

For tiden bruker jeg SPF 50 fra Pharmaceris som danner lag med lipider (bekyttende lag) og gir masse fuktighet og den inneholder ikke sink så du får ikke et hvit lag som er vanskelig å smøre utover...den kan du få kjøpt hos www.aptekaslonik.pl .

Sol fører til hudkreft så tenk på det neste gang du utsetter huden din for sol.

Men en positiv ting med solen er at den gjør oss glad, iallefall gjør den meg slik, så når det er elendig vær og lite sol drar jeg til syden, i fjor var vi på Kreta i Chania, og det var det hærlig,masse go mat og sol og SPF 50!!!, i år drar jeg til Italia og SPF50 blir med.

Og hvis du absolutt vil være brun så er juks SUNNERE!!!!

1 kommentar:

  1. Awwww!!!
    Your daughter is adorable... And you are a yummy mummy for sure! ;-)
    xx

    SvarSlett